Navn
Naturvejleder Helle Thuesen Westergaard
Indsendt af Helle Thuesen den
Varighed
3.00
Billede
Materialer
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Baggrundsviden om dyrene og den danske vinter. Fra Naturcenter Fosdalen

Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

Aktivitetsark fra Naturhistorisk Museum

Visning på kort
Ingen adresse/Vis ikke på kort

Vi arbejder med forskellige typer af strategier, som dyr anvender for at overleve vinteren. Forløbet indeholder også lege og forsøg, der illustrerer udvalgte dyrs tilpasninger, eksempelvis pindsvinets nedkøling og svalens træk. Forløbet kan også indeholde en tur til et naturområde, hvor vi kan finde spor efter dyrene. Vi kan også trække på skolens dyresamling og finde eksempler på dyr med meget forskellige strategier.



 

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Pris
Enhed
Formål

Kende til forskellige dyrs tilpasninger og adfærd i relation til årstider – men også sammenhængen mellem et dyrs fødevalg og dets vinterstrategi.



 

Forberedelse

Eleverne kender træk ved de forskellige årstider og årsagen til, at det bliver vinter.

I kan også arbejde undersøgelsesbaseret ved at opstille forskellige hypoteser om dyrenes strategier og undersøge, om de holder – eksempelvis:

  1. store dyr holder sig vågne
  2. alle fugle trækker sydpå
  3. pattedyr sover vintersøvn
  4. alle insekter dør om vinteren

Når I bliver klogere, kan I opstille nye hypoteser og finde ud af, om de holder stik – eller om der er undtagelser.

 

De yngste elever kan have undersøgt udvalgte, danske dyr inkl. deres fødevalg og vinterstrategi. Brug for eksempel disse:

  • grævling (sover vintersøvn)
  • egern/mus/skovskade (samler forråd)
  • landsvale/vibe/stær/admiral/tidselsommerfugl (trækker sydpå)
  • pindsvin/flagermus/frøer/dagpåfugleøje (går i dvale)
  • ræv/hjortearter/musvåge/flagspætte/hare (vågen gennem vinteren, nogle udvikler vinterpels)
  • guldsmede/døgnfluer/slørvinger (overlever som æg eller larver i ferskvand)
  • smådyr som har frostvæske i kroppens celler (korsedderkop, bladlus)
Efterbehandling

Eleverne kan lave plakater/præsentationer af et bestemt dyr, herunder dets fødevalg og dets vinterstrategi.



 

Yderligere oplysninger til periode

Forløbet er egnet november-februar.

Beskrivelse til varighed

Varighed afhænger af de valgte aktiviteter, idet forløbet skræddersys til den enkelte klasse.

Vis ikke på profil
Afbrudt
Skjul kontaktformular
Afbrudt