Frugtbar: Liv, landskab og længsler
Hvad er et frugtbart liv? Hvad betyder det at være frugtbar – for mig, for fællesskabet, for jorden?
Frugtbarhed former civilisationer, landskaber og menneskeliv. På hele kloden. I fortid, nutid og fremtid.
Oplev et nyt tværfagligt og engagerende skoleforløb i den nye særudstilling ‘Frugtbar’ på Vejle Kunstmuseum.
Forløbet handler om frugtbarhedsfortællinger og fertilitetskriser, belyst gennem kunsten, naturvidenskaben og historien.
Det er tid til at genopdage frugtbarhedsfortællingerne!
Det binære talsystem
Læringsforløb på Vejle Teknsike Gymnasium
Hvad er forskellen på et analogt og et digitalt signal?
Hvad forstår man ved et binært tal system?
Hvordan kan man lave en simpel binær tæller?
Emner der gennemgås:
- Binære talsystem og elektronik - modstande, kondensator, timer, tæller, Hz og lysdioder
- Diskussion om doping i eliteidræt.
Krig i børnehøjde. Teater i klassen 29.10.25
OM FORESTILLINGEN
Nogle børn har krig tæt inde på livet, mens krig for andre er lig med computerspil. Alligevel har krig og terror en plads i de fleste danske børns bevidsthed. Hensynsløse videoer samt voldsomme ord og billeder slynges ud i medierne – ofte lige i børnehøjde. De rå, brutale handlinger og billeder påvirker børnene, men det kan være svært at tale med dem om det. Derfor har vi skabt KRIG – I BØRNEHØJDE.
Krig i børnehøjde. Teater i klassen 28.10.25
OM FORESTILLINGEN
Nogle børn har krig tæt inde på livet, mens krig for andre er lig med computerspil. Alligevel har krig og terror en plads i de fleste danske børns bevidsthed. Hensynsløse videoer samt voldsomme ord og billeder slynges ud i medierne – ofte lige i børnehøjde. De rå, brutale handlinger og billeder påvirker børnene, men det kan være svært at tale med dem om det. Derfor har vi skabt KRIG – I BØRNEHØJDE.
Vores vand - light
Undervisningsforløbet ”Vores vand - light” handler om Danmarks grundvand. Eleverne får en indføring i vandets naturlige kredsløb, herunder dannelse af grundvandet. Desuden gives et overblik over, hvad der sker, når vandet pumpes op, føres gennem vandværket og videre ud til forbrugeren, forvandles til spildevand og til sidst renses på renseanlægget og sendes tilbage til det naturlige vandkredsløb. Forurening af grundvandet er også et fokuspunkt.
I Økolariets udstillinger finder eleverne viden om vandkredsløb, forurening af grundvandet, vandrensning og vandmiljø.
Vores vand
Undervisningsforløbet ”Vores vand” handler om Danmarks grundvand. Eleverne får en indføring i vandets naturlige kredsløb, herunder dannelse af grundvandet. Desuden gives et overblik over, hvad der sker, når vandet pumpes op, føres gennem vandværket og videre ud til forbrugeren, forvandles til spildevand og til sidst renses på renseanlægget og sendes tilbage til det naturlige vandkredsløb. Forurening af grundvandet er også et fokuspunkt.
Vild natur - light
I forløbet "Vild natur - light" får eleverne indblik i variationen af liv, der findes omkring os, samt hvordan vi kan hjælpe med at bevare og øge denne variation.
Vi introducerer emnet ved at hilse på to af Økolariets vandrende pinde, Pil og Poul. De kan lide at spise grønne blade og vil gerne have det dejligt varmt og lidt fugtigt - men ikke for meget! Snakken om Pil og Poul danner udgangspunkt for, at eleverne selv undersøger andre dyrs krav til levesteder, hvorefter de prøver at finde frem til dyrenes ideelle levesteder.
Vild natur
I forløbet "Vild natur" får eleverne indblik i variationen af liv, der findes omkring os, samt hvordan vi kan hjælpe med at bevare og øge denne variation.
Vi introducerer emnet ved at hilse på to af Økolariets vandrende pinde, Pil og Poul. De kan lide at spise grønne blade og vil gerne have det dejligt varmt og lidt fugtigt - men ikke for meget! Snakken om Pil og Poul danner udgangspunkt for, at eleverne selv undersøger andre dyrs krav til levesteder, hvorefter de prøver at finde frem til dyrenes ideelle levesteder.
Plastik fantastik - light
Undervisningsforløbet ”Plastik fantastik - light” handler om, hvordan plast er blevet en nærmest uundværlig komponent i vores hverdagsliv og nu indgår i så godt som alle de produkter, vi omgiver os med.
I denne introduktion til emnet plast, tages udgangspunkt i hvor utroligt mange af elevernes hverdagsting, der indeholder plast og hvor forskelligt plast kan være. I et lille tankeeksperiment forestiller eleverne sig, hvordan en plastikløs verden ville være. Næsten umulig at forestille sig!?
Plastik fantastik
Undervisningsforløbet ”Plastik fantastik” handler om, hvordan plast er blevet en nærmest uundværlig komponent i vores hverdagsliv og nu indgår i så godt som alle de produkter, vi omgiver os med.
Eleverne undersøger hverdagsting, der indeholder plast og oplever, hvor utroligt forskelligt plast kan være. I et lille tankeeksperiment forestiller eleverne sig, hvordan en plastikløs verden ville være. Næsten umulig at forestille sig!?