Er du i form
Et læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium
For at kroppen kan arbejde hurtigt og effektivt skal der tilføres ilt til musklerne. Ilten optages i lunger og transporteres via blodet ud til musklerne.
Hvordan fungerer dette system i praksis, og hvad sker der når man konditræner? Kan man påvirke sin kondition på andre måder?
Hvordan tester man for doping i eliteidræt, og hvad er fremtidens dopingpolitik?
Dette er spørgsmål før viden i dette forløb
Krig i børnehøjde. Teater i klassen 29.10.25
OM FORESTILLINGEN
Nogle børn har krig tæt inde på livet, mens krig for andre er lig med computerspil. Alligevel har krig og terror en plads i de fleste danske børns bevidsthed. Hensynsløse videoer samt voldsomme ord og billeder slynges ud i medierne – ofte lige i børnehøjde. De rå, brutale handlinger og billeder påvirker børnene, men det kan være svært at tale med dem om det. Derfor har vi skabt KRIG – I BØRNEHØJDE.
Krig i børnehøjde. Teater i klassen 28.10.25
OM FORESTILLINGEN
Nogle børn har krig tæt inde på livet, mens krig for andre er lig med computerspil. Alligevel har krig og terror en plads i de fleste danske børns bevidsthed. Hensynsløse videoer samt voldsomme ord og billeder slynges ud i medierne – ofte lige i børnehøjde. De rå, brutale handlinger og billeder påvirker børnene, men det kan være svært at tale med dem om det. Derfor har vi skabt KRIG – I BØRNEHØJDE.
Krig i børnehøjde. Teater i klassen 27.10.25
OM FORESTILLINGEN
Nogle børn har krig tæt inde på livet, mens krig for andre er lig med computerspil. Alligevel har krig og terror en plads i de fleste danske børns bevidsthed. Hensynsløse videoer samt voldsomme ord og billeder slynges ud i medierne – ofte lige i børnehøjde. De rå, brutale handlinger og billeder påvirker børnene, men det kan være svært at tale med dem om det. Derfor har vi skabt KRIG – I BØRNEHØJDE.
Dogmeatletik
Med naturens materialer laver eleverne i smågrupper deres egne atletik-discipliner. De afprøver på egen krop et par eksempler på discipliner, og når de skal udvikle deres egen disciplin, får de et-tre benspænd afhængigt af alderstrin. Vi slutter af med, at eleverne enten konkurrerer mod hinanden i et OL eller bedømmer hinandens discipliner efter bestemte kriterier.
Dyst mod dyrene - et bevægelsesforløb
Med udgangspunkt i kendte, danske smådyr skal eleverne efterligne dyrenes superkræfter – være stærk som myren, trække tunge læs som sneglen og løbe om kap med løbebillen. I april-oktober kobles forløbet med, at eleverne finder og undersøger smådyr. Forløbet kan efter ønske fokusere på udvalgte arter.
O-løb med kort og kompas
Eleverne får en intro til forskellige korttyper, signaturer og til brugen af kompas. Derefter skal de i mindre hold finde o-løbsposter – sværhedsgrad tilpasses den enkelte klasse. O-løbsaktiviteter kan bookes i følgende områder – naturvejlederen kan være behjælpelig med at booke skovområde/skovhytte:
- Nørreskoven
- Sønderskoven
- Vingsted Skov
- Jelling Skov
- Museumsskoven i Give
OBS: Eleverne skal have egnet tøj og fodtøj på – tænk både på terrænet og på vejret.Skiftesokker og skiftesko er en god idé.
Samarbejde
I mindre grupper skal eleverne samarbejde om en række sjove og svære udfordringer, der kræver hurtighed, viden, samarbejdsevner og god kommunikation. Forløbet kan tilrettelægges som et løb, en konkurrence eller en række værksteder. Velegnet til klasser, der skal rystes sammen eller som har brug for en revitalisering af samarbejdskulturen. Forløbet kan efter ønske fokusere på den enkelte elevs kompetencer, som bringes i spil under samarbejdet.