Smagtest af cola og matematik

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium:

Mange påstår hårnakket, at Coca Cola smager bedst og at der sagtens kan smages forskel på en Pepsi og en Coca Cola. Hvad med cola med og uden sukker?

Mange fødevarefabrikker har et professionelt smagspanel, som indkalder, når en ny (måske billigere og sundere) ingrediens skal indføres. De skal så blindteste om der kan smages forskel.

Vi tager sandsynlighedsregning i brug for at afprøve påstanden om colaens smagsforskelle.

Måling af hårtykkelse

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium:

Dette forløb udforsker, hvordan man kan bestemme den meget lille tykkelse af et menneskehår.
Denne tykkelse er forskellig fra person til person og afhænger blandt andet af hårfarve og om håret er krøllet eller glat.
Det er ikke muligt at bruge en lineal eller en skydelære, men ved at udnytte lysets bølgeegenskaber og det mønster, der skabes, når man sender en laserstråle ind i håret, kan man indirekte måle det.
For at analysere det opnåede resultat, skal der anvendes viden om retvinklede trekanter.

Innovation - fra idé til produkt

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium

Eleverne skal konstruere en dispenser til drikkevarer på dåse således der altid er en kold dåse klar i køleskabet. Eleverne skal udtænke en løsning, beregne konstruktionen samt beregne/dokumentere nedkølingstiden. Eleverne får lov at tage produktet med hjem.
Eleverne får lov at kombinere teori og praksis omkring udvikling og konstruktion af et produkt.

Det binære talsystem

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Teknsike Gymnasium

Hvad er forskellen på et analogt og et digitalt signal?
Hvad forstår man ved et binært tal system?
Hvordan kan man lave en simpel binær tæller?

Emner der gennemgås:

  • Binære talsystem og elektronik - modstande, kondensator, timer, tæller, Hz og lysdioder
  • Diskussion om doping i eliteidræt.

Krig i børnehøjde. Teater i klassen 29.10.25

Navn
Charlotte Agerby Schultz

OM FORESTILLINGEN

 

Nogle børn har krig tæt inde på livet, mens krig for andre er lig med computerspil. Alligevel har krig og terror en plads i de fleste danske børns bevidsthed. Hensynsløse videoer samt voldsomme ord og billeder slynges ud i medierne – ofte lige i børnehøjde. De rå, brutale handlinger og billeder påvirker børnene, men det kan være svært at tale med dem om det. Derfor har vi skabt KRIG – I BØRNEHØJDE.

 

Krig i børnehøjde. Teater i klassen 28.10.25

Navn
Charlotte Agerby Schultz

OM FORESTILLINGEN

 

Nogle børn har krig tæt inde på livet, mens krig for andre er lig med computerspil. Alligevel har krig og terror en plads i de fleste danske børns bevidsthed. Hensynsløse videoer samt voldsomme ord og billeder slynges ud i medierne – ofte lige i børnehøjde. De rå, brutale handlinger og billeder påvirker børnene, men det kan være svært at tale med dem om det. Derfor har vi skabt KRIG – I BØRNEHØJDE.

 

Krig i børnehøjde. Teater i klassen 27.10.25

Navn
Charlotte Agerby Schultz

OM FORESTILLINGEN

 

Nogle børn har krig tæt inde på livet, mens krig for andre er lig med computerspil. Alligevel har krig og terror en plads i de fleste danske børns bevidsthed. Hensynsløse videoer samt voldsomme ord og billeder slynges ud i medierne – ofte lige i børnehøjde. De rå, brutale handlinger og billeder påvirker børnene, men det kan være svært at tale med dem om det. Derfor har vi skabt KRIG – I BØRNEHØJDE.

 

Koglematematik

Navn
Naturvejleder Helle Thuesen Westergaard

I dette forløb vil vi undersøge nåletræernes kogler. Vi indsamler og sorterer kogler efter forskellige kriterier, finder mønstre i dem og er måske heldige at finde kogler, der er bearbejdet af mus eller egern. Så arbejder vi med matematiske begreber – de ældre elever måler koglelængder og danner linjer, kvadrater og spiraler med koglerne. De yngre arbejder med relationspar som flest/færrest og kort/lang, og de anvender ikke-standardiserede mål.
De ældre kan også bestemme antal træer på et givent areal ved estimering.

Skovmatematik

Navn
Naturvejleder Helle Thuesen Westergaard

Her omsættes matematik til praksis, når eleverne skal foretage højdemålinger, arealberegninger, anslå rumfang og til sidst omsætte skovens træ til økonomi eller værktøj i klimaudfordringen. Der kan efter ønske lægges fokus på skov som led i klimaløsninger eller interessemodsætninger i skoven (benyttelse og beskyttelse).



 

Minecraft Education - programmering og leg

Minecraft Education i undervisningen giver mulighed for at bruge den motivation og begejstring, som er forbundet med at lege og udfolde sig digitalt. Minecraft egner sig rigtig godt til at være en åben sandkasse til byggeudfordringer med udgangspunkt i et fagligt oplæg eller lege, der arbejder med klassens sociale dynamik.