Klimaforløb - natur og følelser i vuggestuen
Dette er en vejledning til et forløb, I kan lave i institutionen. Forløbet understøtter arbejdet med klima og biodiversitet og giver børnene sanselige oplevelser og handlekompetence.
Forløbet kan downloades og bruges hjemme i institutionen.
Forløbet er udviklet af Vuggestuen Bøgen.
Brillebjørnen fra tågeskoven
Få viden om hvorfor brillebjørnene spiller en vigtig rolle i tågeskoven og lær mere om deres liv i trækronerne i Sydamerika.
Den første del af turen foregår i brillebjørnenes store udeanlæg. Her skal I på sporjagt og blive klogere på, hvordan man kan aflæse spor efter dyr i naturen. Bagefter skal I hjælpe dyrepasserne med at gemme brillebjørnenes mad. Turen afsluttes i brillebjørnestalden, hvor I vil komme helt tæt på bjørnene i deres indeområde.
Klimaforløb - sommerfuglen på legepladsen
Dette er en vejledning til et forløb, I kan lave i institutionen. Forløbet understøtter arbejdet med klima og biodiversitet og giver børnene viden, sanselige oplevelser og handlekompetence.
Forløbet og tilhørende kopiark kan downloades og bruges hjemme i institutionen.
Forløbet er udviklet af Kollerup Børnehus.
Koglematematik
I dette forløb vil vi undersøge nåletræernes kogler. Vi indsamler og sorterer kogler efter forskellige kriterier, finder mønstre i dem og er måske heldige at finde kogler, der er bearbejdet af mus eller egern. Så arbejder vi med matematiske begreber – de ældre elever måler koglelængder og danner linjer, kvadrater og spiraler med koglerne. De yngre arbejder med relationspar som flest/færrest og kort/lang, og de anvender ikke-standardiserede mål.
De ældre kan også bestemme antal træer på et givent areal ved estimering.
Skovmatematik
Her omsættes matematik til praksis, når eleverne skal foretage højdemålinger, arealberegninger, anslå rumfang og til sidst omsætte skovens træ til økonomi eller værktøj i klimaudfordringen. Der kan efter ønske lægges fokus på skov som led i klimaløsninger eller interessemodsætninger i skoven (benyttelse og beskyttelse).
Søen/vandløbet som økosystem
Vi indsamler data om biotiske og abiotiske faktorer og bruger dem til at vurdere åens biologiske tilstand og årsagerne hertil. Der kan sammenlignes med data fra en sø eller lægges vægt på fysisk-kemiske/geografiske forhold. Forløbet kan også indeholde et fokus på dyrenes tilpasninger og forskelle og ligheder mellem dyr i rindende og stillestående vand. Det er naturligvis også oplagt at arbejde med vandkredsløb og forureningskilder.
Kend dine træer
Forløbet træner elevernes undersøgelses- og modelleringskompetence og især evnen til at sortere/klassificere. Eleverne skal indsamle og sortere blade fra forskellige træer. Herefter skal de artsbestemmes vha. en simpel billednøgle. Afhængigt af aldersgruppen kan vi høre små fortællinger om udvalgte arter eller lave aktiviteter, der understøtter elevernes læring om træarter. Der kan naturligvis også arbejdes med træets opbygning generelt, fotosyntese og/eller skoven som økosystem – alt efter ønske.
Kan kombineres med en undersøgelse af skovens biodiversitet.
Undersøg søen
I en nærliggende sø undersøger vi dyrenes habitat, levevis og tilpasninger til livet i vand. Vi kan komme ind på begreber som fødekæder, forureningskilder og vandets kredsløb. Der kan laves sammenligninger mellem stillestående og strømmende vand. Eleverne får data med hjem, som de kan arbejde videre med på klassen.
Blomsterliv
Eleverne træner deres naturfaglige observations- og undersøgelseskompetence, når de skal finde forskellige typer blomsterplanter, gruppere dem og arbejde med planternes opbygning og tilpasning. Forløbet kan efter ønske indeholde elementer fra dansk eller billedkunst, f.eks. faglig læsning og/eller billeddokumentation/-præsentation af udvalgte arter.
Forløbet kræver et område med forskellige blomsterplanter, f.eks. en eng eller en varieret, lysåben skov. Naturvejlederen kan være behjælpelig med at finde sådan et område.
Undersøg biodiversitet
En naturvidenskabelig undersøgelse af et områdes biodiversitet kan inkludere observationer/optællinger af planter og dyr, temperaturmålinger og estimater af lysforhold. Evt. kan flere nærliggende lokaliteter sammenlignes, og eleverne kan komme med bud på, hvilke forhold der øger biodiversiteten.
Gode lokaliteter er de større skove, søer/vandhuller, Haraldskær, Runkenbjerg og Randbøl Hede.
Forløbet kan være en forberedelse på at skabe vildere områder på skolens areal.