Klimaforløb - natur og følelser i vuggestuen
Dette er en vejledning til et forløb, I kan lave i institutionen. Forløbet understøtter arbejdet med klima og biodiversitet og giver børnene sanselige oplevelser og handlekompetence.
Forløbet kan downloades og bruges hjemme i institutionen.
Forløbet er udviklet af Vuggestuen Bøgen.
Træernes stemme (UDSOLGT)
Skoven har en anden puls end byen. Her er en anden ro, andre lyde og dufte. Men skoven er fuld af liv- af organismer og væsner, dramaer, levet liv og død. Og træerne har set det hele!
Kan du føle mig? (UDSOLGT)
Hvordan udtrykker man sine følelser og hvordan aflæser og reagerer man på andres?
Med afsæt i drama og med fokus på trivsel, dykker vi ned i hverdagssituationer og de følelser der følger med. Sammen med eleverne skaber vi en fortæller om Svend på 10 år, eleverne får mulighed for at lege sig igennem svære situationer og følelser. Hvad sker der, når man bliver uvenner med sin gode ven? Eller når man bliver genert i timen, fordi man er bange for at sige noget forkert?
Når mit hjerte banker (UDSOLGT)
Niels har opdaget at nogle gange så banker hans hjerte hurtigere end andre, det kan han ikke forstå, og han er bange for at det måske er i stykker? Derfor kommer han ud til jer for at få hjælp. Igennem sanglege og øvelser, får vi pulsen til at stige og falde, og så taler vi om det bagefter. Vi snakker om hvad der kan få pulsen til at stige, og hvordan den falder igen.
Spotlife / Musik Battle
På Spotlife byder vi op til skoledyst, hvor et af elementerne er en musikbattle på dagen d. 9 maj. Vi ser det som en oplagt mulighed for at arbejde med musikgenrer i musikundervisningen, det værende på valgfag eller i den ordinære musikundervisning.
KROP: køn, idealer og identitet
Hvordan ser den rigtige krop ud – og hvem bestemmer det?
Fra tidligste tider har menneskets krop været et gennemgående emne i billedkunsten. Vi dykker ned i udstillingen KROP, og sammen med eleverne undersøger vi, hvad billedkunsten siger om vores samfund og selvopfattelse, til forskellige tider, og hvordan billedkunsten historisk og aktuelt afspejler og udfordrer konventionerne om krop, selvopfattelse og identitet.
Hatteteater
I får besøg af vores fortæller og en hel masse hatte.
Vi skaber et scenerum i jeres institution hvor det hele kan foregå.
Nogle af børnene bliver inviteret med op på scenen hvor de får lov at vælge en hat. Når fortælleren ved hvad børnene gerne vil være, improvisere de sammen en historie frem. Resten er publikum, og hjælper historien på vej.. Det kan for eksempel være de skal være fugle, træer, uvejr eller meget andet. Vi kan nå ca. 3 runder.
Lysets by - en teaterworkshop
Lysets By er det sted, man tager hen, når alt andet er umuligt. Det er et tilflugtssted, en sikker havn, en ny begyndelse eller det sted, der bare pludselig dukker op ude i horisonten….. Forskellige mennesker mødes, nogen genkender sig selv i andre - andre er helt alene. Men en ting er sikker; vi skal være her sammen, og alle har noget med i kufferten…..
Min krop, min kreativitet - et ordløst forløb
En dramaunderviser og en koreograf står for denne korte workshop, der introducerer to måder at udtrykke sig på kropsligt, når man formidler en situation, en fortælling eller en stemning.
Kulturfilur på tur
Kulturfilur på tur er et 9-ugers musik- og kunstforløb i dagtilbud. En rammefortælling om Filuren fra en fjern planet danner grundlag for et dialogbaseret forløbet med et vekslende indhold af leg, musik, billedkunst og drama. Filuren besøger forskellige steder i kulturen og naturen på Jorden, hvor den sammen med børnene nysgerrigt, fantasifuldt og eksperimenterende undersøger elementer fra musikkens og kunstens verden, fx musikalfabetet, former og farver.