APP-Udvikling . Fra idé til produkt

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium

Eleverne skal lære at producere apps. Dertil vil vi anvende relevante it-værktøjer, og de vil teste deres app.
Eleverne vil også kigge på etiske problemstillinger ved dataopsamling og overvågning via apps. 
De vil dykke ned i producenternes muligheder for at anvende brugernes data.

Forløbet afspejler et rigtigt app-produktionsmiljø, men uden at eleverne skal programmere appen. 
Her handler det om at udvikle idéerne og forstå funktionaliteten.

 

Indlandsisen smelter

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Kurset tager udgangspunkt i problematikken omkring at indlandsisen smelter. 
Eleverne kommer til at udføre kvalitative og kvantitative forsøg i vores laboratorium, som demonstrerer forskellige årsager til at indlandsisen smelter og at havet vandstand stiger. 
Giver det møde teoretiske fysisk fysik begreber som. de vil møde teoretiske fysikbegreber som albedoeffekt, nyttevirkning og faseovergang. Det hele vil blive perspektiveret til virkelighedens problemer om klimaforandringer.

Er du i form

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Et læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium

For at kroppen kan arbejde hurtigt og effektivt skal der tilføres ilt til musklerne. Ilten optages i lunger og transporteres via blodet ud til musklerne.

Hvordan fungerer dette system i praksis, og hvad sker der når man konditræner? Kan man påvirke sin kondition på andre måder?
Hvordan tester man for doping i eliteidræt, og hvad er fremtidens dopingpolitik? 
Dette er spørgsmål før viden i dette forløb

Smagtest af cola og matematik

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium:

Mange påstår hårnakket, at Coca Cola smager bedst og at der sagtens kan smages forskel på en Pepsi og en Coca Cola. Hvad med cola med og uden sukker?

Mange fødevarefabrikker har et professionelt smagspanel, som indkalder, når en ny (måske billigere og sundere) ingrediens skal indføres. De skal så blindteste om der kan smages forskel.

Vi tager sandsynlighedsregning i brug for at afprøve påstanden om colaens smagsforskelle.

Måling af hårtykkelse

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium:

Dette forløb udforsker, hvordan man kan bestemme den meget lille tykkelse af et menneskehår.
Denne tykkelse er forskellig fra person til person og afhænger blandt andet af hårfarve og om håret er krøllet eller glat.
Det er ikke muligt at bruge en lineal eller en skydelære, men ved at udnytte lysets bølgeegenskaber og det mønster, der skabes, når man sender en laserstråle ind i håret, kan man indirekte måle det.
For at analysere det opnåede resultat, skal der anvendes viden om retvinklede trekanter.

Planetary Boundaries

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium

I dette forløb arbejder vi med den nyeste forskning inden for planetary boundaries og undersøger, hvor meget pres vores planet kan holde til. Eleverne dykker ned i psykologien bag disse problemstillinger og analyserer købsadfærd, beslutningstagning og handlingslammelse.

Eleverne skal herefter designe og upcycle tøj - udelukkende med genbrugsmaterialer, for at sætte fokus på udfordringer med store mængder tekstilaffald.

Innovation - fra idé til produkt

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium

Eleverne skal konstruere en dispenser til drikkevarer på dåse således der altid er en kold dåse klar i køleskabet. Eleverne skal udtænke en løsning, beregne konstruktionen samt beregne/dokumentere nedkølingstiden. Eleverne får lov at tage produktet med hjem.
Eleverne får lov at kombinere teori og praksis omkring udvikling og konstruktion af et produkt.

DEEPFAKE - mellem trussel og satire

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium.

Skal deepfakes i politik blot betragtes som et humoristisk indspark - eller udgør de i virkeligheden en trussel imod demokratiet.
 

I dette forløb arbejder vi med generativ kunstig intelligens og deepfakes. Eleverne lærer at generere billeder ud fra tekst og lave kampagne-
materiale med anvendelsen af kunstig intelligens.

Vi tager afsæt i danske og internationale eksempler på deepfakes og diskuterer de etiske og lovmæssige gråzoner, der opstår med brugen af disse teknologier.