Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium.
Skal deepfakes i politik blot betragtes som et humoristisk indspark - eller udgør de i virkeligheden en trussel imod demokratiet.
I dette forløb arbejder vi med generativ kunstig intelligens og deepfakes. Eleverne lærer at generere billeder ud fra tekst og lave kampagne-
materiale med anvendelsen af kunstig intelligens.
Vi tager afsæt i danske og internationale eksempler på deepfakes og diskuterer de etiske og lovmæssige gråzoner, der opstår med brugen af disse teknologier.
Eleverne kommer til at forstå disse teknologiers muligheder og begrænsninger, og får praktisk erfaring med arbejdet med generativ kunstig intelligens.
- At give eleverne praktisk erfaring med brugen af kunstig intelligens til at generer visuelt indhold
- At give eleverne indblik i diskussioner om teknologiens demokratiske og etiske konsekvenser
- At give eleverne viden om mediers betydning for politik og mulighed for at diskutere aktørers brug af medier til at påvirke den politiske dagsorden og beslutning
En dags undervisning på Vejle Tekniske Gymnasium, hvor der arbejdes med følgende emner:
- Introduktion af "tekst til billedemodeller" og deres praktiske anvendelse
- Generering af kampagnemateriale til politisk kommunikation med kunstig intelligens
- Udforskning af teknologiens muligheder og begrænsninger
- Eksempler på deepfakes i dansk og international politik og medier
De etiske og demokratiske udfordringer ved og eventuelle rammer for brug af kunstig intelligens og deepfakes i politisk kommunikation.
Aftales
Aftales
Vejle Tekniske Gymnasium
Jernbanegade 28
7100 Vejle
Undervisningsdag på
Vejle Tekniske Gymnasium
Jernbanegade 28
7100 Vejle