Demokratifitness // Demokrati skal trænes

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Demokrati handler ikke kun om valg og regler – det handler om at kunne deltage aktivt, lytte, tage ordet og samarbejde med andre. Demokratifitness er et aktivt forløb for 8. og 9. klasse, hvor eleverne træner deres demokratimuskler gennem legende øvelser og refleksion i fællesskab.

Forløbet kan bruges som en del af samfundsfag eller tværfaglige temaer – fx demokrati, fællesskab eller trivsel. Det kræver ingen særlige forudsætninger, og alle elever kan være med.

Dødens dilemmaer: Fra ofring til eftermæle

Navn
Vejlemuseerne

Hvordan har synet på døden forandret sig gennem historien? Hvad er vi villige til at ofre for fællesskabet? Og hvordan ønsker vi selv at blive husket?

Hvordan vi forholder os til døden, siger meget om, hvem vi er. I dette sanselige og tværfaglige skoleforløb rejser eleverne gennem fortid, nutid og fremtid for at undersøge, hvordan døden har præget vores kultur og formet vores værdier.

Fortid: I en jernalderlandsby træffer eleverne valg i et dilemmaspil, hvor tro, tradition og sammenhold sættes på prøve.

Under Krigen: Samarbejde og besættelse

Navn
Vejlemuseerne

Fra 1940-1945 var Danmark truet på sin eksistens. Besat af en fremmed magt og underlagt dennes vilje. Nationens liv var på spil.

I dag ved vi hvem der vandt til sidst, og hvem der stod på den rigtige side. Men under krigen var det hele meget mindre tydeligt.

I begyndelsen slog de danske myndigheder hårdt ned på modstandsbevægelsen og krævede at befolkningen samarbejdede med nazisterne.

Senere i krigen blev samarbejde anset som værnemageri, og politikerne blev en del af den modstandsbevægelse, de få år tidligere havde forfulgt.

Under Krigen: Samarbejde og besættelse

Navn
Vejlemuseerne

Fra 1940-1945 var Danmark truet på sin eksistens. Besat af en fremmed magt og underlagt dennes vilje. Nationens liv var på spil.

I dag ved vi hvem der vandt til sidst, og hvem der stod på den rigtige side. Men under krigen var det hele meget mindre tydeligt.

I begyndelsen slog de danske myndigheder hårdt ned på modstandsbevægelsen og krævede, at befolkningen samarbejdede med nazisterne.

Senere i krigen blev samarbejde anset som værnemageri, og politikerne blev en del af den modstandsbevægelse, de få år tidligere havde forfulgt.

Dødens dilemmaer: fra ofring til eftermæle

Navn
Vejlemuseerne

Hvordan har synet på døden forandret sig gennem historien? Hvad er vi villige til at ofre for fællesskabet? Og hvordan ønsker vi selv at blive husket?

Hvordan vi forholder os til døden, siger meget om, hvem vi er. I dette sanselige og tværfaglige skoleforløb rejser eleverne gennem fortid, nutid og fremtid for at undersøge, hvordan døden har præget vores kultur og formet vores værdier.

Fortid: I en jernalderlandsby træffer eleverne valg i et dilemmaspil, hvor tro, tradition og sammenhold sættes på prøve.

De forbudte bøger

Forbud mod bøger er ikke et nyt fænomen. Lige så længe vi har ytret og utrykt os, har der eksisteret censur og kontrol. I dette skoletilbud præsenterer vi nogle af de ”farlige” bøger og dykker ned i årsager og konsekvenser af censur.

Nu om dage opleves en censureringsbølge i USA. Fra ”don’t-say-gay”-loven i Florida til Oklahoma, hvor bibliotekarer kan risikere op til ti års fængsel, hvis de opfordrer børn til at læse bøger, som – ifølge magthaverne – er seksuelt eksplicitte, obskøne eller på andre måder skadelige.

DEEPFAKE - mellem trussel og satire

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium.

Skal deepfakes i politik blot betragtes som et humoristisk indspark - eller udgør de i virkeligheden en trussel imod demokratiet.
 

I dette forløb arbejder vi med generativ kunstig intelligens og deepfakes. Eleverne lærer at generere billeder ud fra tekst og lave kampagne-
materiale med anvendelsen af kunstig intelligens.

Vi tager afsæt i danske og internationale eksempler på deepfakes og diskuterer de etiske og lovmæssige gråzoner, der opstår med brugen af disse teknologier.

RåbOp! Klimarebel

Navn
Økolariet

I undervisningsforløbet "RåbOp! KLimarebel" arbejder eleverne ud fra den viden og de holdninger om klima og klimaforandringer, som de bringer med sig fra deres hverdagsliv og undervisningen hjemme på skolen. Gennem nogle simple øvelser, får eleverne drøftet og udfordret dette, og vi introducerer begrebet ”factfulness”, for at eleverne har et godt grundlag for at forholde sig til og vurdere effekten af forskellige klimaindsatser.

Klima i energiby

Navn
Økolariet

I undervisningsforløbet "Klima i energiby" arbejdes der med FN’s 17 verdensmål med særlig fokus på verdensmål 7 – Bæredygtig energi for alle. Eleverne vil blive introduceret til, hvordan energi bruges i dagligdagen, og hvordan energiforbrug og klima hænger sammen. Vi undersøger hvorfor fossile brændsler som kul, olie og gas ikke er klimavenlige, og i stedet bør erstattes med vedvarende energikilder som sol, vind, vand og biomasse.