Hvordan har synet på døden forandret sig gennem historien? Hvad er vi villige til at ofre for fællesskabet? Og hvordan ønsker vi selv at blive husket?
Hvordan vi forholder os til døden, siger meget om, hvem vi er. I dette sanselige og tværfaglige skoleforløb rejser eleverne gennem fortid, nutid og fremtid for at undersøge, hvordan døden har præget vores kultur og formet vores værdier.
Fortid: I en jernalderlandsby træffer eleverne valg i et dilemmaspil, hvor tro, tradition og sammenhold sættes på prøve.
Nutid: Mødet med Haraldskærkvinden rejser etiske spørgsmål om historieformidling og respekt for de døde.
Fremtid: Eleverne designer deres egen mindekapsel og reflekterer over, hvad de vil efterlade til fremtiden.
Forløbet kombinerer historie, etik og personlig refleksion, og giver eleverne mulighed for at tage aktiv stilling til livets store spørgsmål – på tværs af tid.
Fag:
Historie, dansk, samfundsfag, kristendomskundskab
Senest 14 dage før ønsket dato