Demokratifitness // Demokrati skal trænes

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Demokrati handler ikke kun om valg og regler – det handler om at kunne deltage aktivt, lytte, tage ordet og samarbejde med andre. Demokratifitness er et aktivt forløb for 8. og 9. klasse, hvor eleverne træner deres demokratimuskler gennem legende øvelser og refleksion i fællesskab.

Forløbet kan bruges som en del af samfundsfag eller tværfaglige temaer – fx demokrati, fællesskab eller trivsel. Det kræver ingen særlige forudsætninger, og alle elever kan være med.

Under Krigen: Samarbejde og besættelse

Navn
Vejlemuseerne

Fra 1940-1945 var Danmark truet på sin eksistens. Besat af en fremmed magt og underlagt dennes vilje. Nationens liv var på spil.

I dag ved vi hvem der vandt til sidst, og hvem der stod på den rigtige side. Men under krigen var det hele meget mindre tydeligt.

I begyndelsen slog de danske myndigheder hårdt ned på modstandsbevægelsen og krævede, at befolkningen samarbejdede med nazisterne.

Senere i krigen blev samarbejde anset som værnemageri, og politikerne blev en del af den modstandsbevægelse, de få år tidligere havde forfulgt.

Dødens dilemmaer: fra ofring til eftermæle

Navn
Vejlemuseerne

Hvordan har synet på døden forandret sig gennem historien? Hvad er vi villige til at ofre for fællesskabet? Og hvordan ønsker vi selv at blive husket?

Hvordan vi forholder os til døden, siger meget om, hvem vi er. I dette sanselige og tværfaglige skoleforløb rejser eleverne gennem fortid, nutid og fremtid for at undersøge, hvordan døden har præget vores kultur og formet vores værdier.

Fortid: I en jernalderlandsby træffer eleverne valg i et dilemmaspil, hvor tro, tradition og sammenhold sættes på prøve.

Frugtbar: Liv, landskab og længsler

Navn
Vejlemuseerne

Hvad er et frugtbart liv? Hvad betyder det at være frugtbar – for mig, for fællesskabet, for jorden?

Frugtbarhed former civilisationer, landskaber og menneskeliv. På hele kloden. I fortid, nutid og fremtid.

Oplev et nyt tværfagligt og engagerende skoleforløb i den nye særudstilling ‘Frugtbar’ på Vejle Kunstmuseum.

Forløbet handler om frugtbarhedsfortællinger og fertilitetskriser, belyst gennem kunsten, naturvidenskaben og historien.

Det er tid til at genopdage frugtbarhedsfortællingerne!

De forbudte bøger

Forbud mod bøger er ikke et nyt fænomen. Lige så længe vi har ytret og utrykt os, har der eksisteret censur og kontrol. I dette skoletilbud præsenterer vi nogle af de ”farlige” bøger og dykker ned i årsager og konsekvenser af censur.

Nu om dage opleves en censureringsbølge i USA. Fra ”don’t-say-gay”-loven i Florida til Oklahoma, hvor bibliotekarer kan risikere op til ti års fængsel, hvis de opfordrer børn til at læse bøger, som – ifølge magthaverne – er seksuelt eksplicitte, obskøne eller på andre måder skadelige.

Indlandsisen smelter

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Kurset tager udgangspunkt i problematikken omkring at indlandsisen smelter. 
Eleverne kommer til at udføre kvalitative og kvantitative forsøg i vores laboratorium, som demonstrerer forskellige årsager til at indlandsisen smelter og at havet vandstand stiger. 
Giver det møde teoretiske fysisk fysik begreber som. de vil møde teoretiske fysikbegreber som albedoeffekt, nyttevirkning og faseovergang. Det hele vil blive perspektiveret til virkelighedens problemer om klimaforandringer.

DEEPFAKE - mellem trussel og satire

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium.

Skal deepfakes i politik blot betragtes som et humoristisk indspark - eller udgør de i virkeligheden en trussel imod demokratiet.
 

I dette forløb arbejder vi med generativ kunstig intelligens og deepfakes. Eleverne lærer at generere billeder ud fra tekst og lave kampagne-
materiale med anvendelsen af kunstig intelligens.

Vi tager afsæt i danske og internationale eksempler på deepfakes og diskuterer de etiske og lovmæssige gråzoner, der opstår med brugen af disse teknologier.

Introduktion til Økolariet

Navn
Økolariet

I denne introduktion til Økolariet får I indsigt i forskellige aspekter af bæredygtighed og de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. I vil lære, hvad begrebet bæredygtighed indebærer, og få en dybere forståelse af tankerne og idéerne bag Økolariet. 

Ligeledes fortælles hvordan Økolariet arbejder med at formidle bæredygtighed gennem interaktive oplevelser, sanseindtryk og udfordringer samt inspiration til at træffe valg i jeres dagligdag, der fremmer en mere bæredygtig livsstil.