APP-Udvikling . Fra idé til produkt

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium

Eleverne skal lære at producere apps. Dertil vil vi anvende relevante it-værktøjer, og de vil teste deres app.
Eleverne vil også kigge på etiske problemstillinger ved dataopsamling og overvågning via apps. 
De vil dykke ned i producenternes muligheder for at anvende brugernes data.

Forløbet afspejler et rigtigt app-produktionsmiljø, men uden at eleverne skal programmere appen. 
Her handler det om at udvikle idéerne og forstå funktionaliteten.

 

Innovation - fra idé til produkt

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium

Eleverne skal konstruere en dispenser til drikkevarer på dåse således der altid er en kold dåse klar i køleskabet. Eleverne skal udtænke en løsning, beregne konstruktionen samt beregne/dokumentere nedkølingstiden. Eleverne får lov at tage produktet med hjem.
Eleverne får lov at kombinere teori og praksis omkring udvikling og konstruktion af et produkt.

DEEPFAKE - mellem trussel og satire

Navn
Charlotte Agerby Schultz

Læringsforløb på Vejle Tekniske Gymnasium.

Skal deepfakes i politik blot betragtes som et humoristisk indspark - eller udgør de i virkeligheden en trussel imod demokratiet.
 

I dette forløb arbejder vi med generativ kunstig intelligens og deepfakes. Eleverne lærer at generere billeder ud fra tekst og lave kampagne-
materiale med anvendelsen af kunstig intelligens.

Vi tager afsæt i danske og internationale eksempler på deepfakes og diskuterer de etiske og lovmæssige gråzoner, der opstår med brugen af disse teknologier.

Jagten på råstofferne

Navn
Økolariet

I "Jagten på råstofferne" får eleverne en indsigt i, hvor vigtig en rolle råstofferne har i vores liv. Vi tænker ikke over dem i det daglige, tager dem måske for givet og skænker ikke en tanke, at nogle af dem kunne blive en mangelvare eller slippe op og efterlade os med udfordringer, som det bliver besværligt, dyrt eller måske umuligt at løse.

Jagten på råstofferne

Navn
Økolariet

I "Jagten på råstofferne" får eleverne en indsigt i, hvor vigtig en rolle råstofferne har i vores liv. Vi tænker ikke over dem i det daglige, tager dem måske for givet og skænker ikke en tanke, at nogle af dem kunne blive en mangelvare eller slippe op og efterlade os med udfordringer, som det bliver besværligt, dyrt eller måske umuligt at løse.

På mission med Bibliobitterne

Vi inviterer alle 3. klasser til en helt ny Augmented Reality-oplevelse på biblioteket. Med den helt nye app "Bibliobitterne" kommer eleverne på skattejagt rundt i biblioteket, når de skal hjælpe med at finde bibliobitterne og løse opgaver for dem.

Som det allerførste møder eleverne bibliobitterne i den tilhørende historie skrevet af den populære forfatter Thomas Brunstrøm. Allerede hjemmefra kan klassen på video se Brunstrøm læse højt (eller selv læse højt).

Herefter kommer klassen ind på biblioteket, hvor de i grupper skal finde ud af, hvor Bibliobitterne gemmer sig.

Hvis du strejker, bliver du fyret!

Navn
Vejlemuseerne

Hvordan påvirkede bomuldsspinderierne Vejles udvikling – og hvilke spor har arbejdernes kamp sat i det samfund, vi kender i dag?  

I dette engagerende undervisningsforløb oplever eleverne industrialiseringens Vejle helt tæt på. 

Med Spinderihallerne som historisk ramme lærer de om arbejdernes vilkår omkring år 1900, og stilles over for nogle af de valg og dilemmaer, datidens spinderitøser måtte tage stilling til. 

Etisk hacking

Giv dine elever mulighed for at prøve kræfter med etisk hacking. Gennem praktiske øvelser prøver de at sætte sig i hackerens sted og udforske den del af teknologiforståelse, der har med netværk, kodeord og brug af data at gøre.

Det kræver ingen særlige tekniske forudsætninger, men eleverne bliver sat i situationer, hvor de skal læse og forstå engelsk.

Dysto-hvaffornoget

Dystopier i litteratur er ikke et nyt fænomen, men interessen for negative fremtids- og samfundsvisioner er stadigt voksende i såvel voksen- som børne- og ungdomslitteratur. I en sådan grad, at dystopisk litteratur i dag næsten kan anses som en selvstændig genre, og som subgenre kan den opleves på tværs af alle de store genrer så som fx fantasy, science fiction og gys.