Frugtbar: Liv, landskab og længsler
Hvad er et frugtbart liv? Hvad betyder det at være frugtbar – for mig, for fællesskabet, for jorden?
Frugtbarhed former civilisationer, landskaber og menneskeliv. På hele kloden. I fortid, nutid og fremtid.
Oplev et nyt tværfagligt og engagerende skoleforløb i den nye særudstilling ‘Frugtbar’ på Vejle Kunstmuseum.
Forløbet handler om frugtbarhedsfortællinger og fertilitetskriser, belyst gennem kunsten, naturvidenskaben og historien.
Det er tid til at genopdage frugtbarhedsfortællingerne!
Klimaforløb - natur og følelser i vuggestuen
Dette er en vejledning til et forløb, I kan lave i institutionen. Forløbet understøtter arbejdet med klima og biodiversitet og giver børnene sanselige oplevelser og handlekompetence.
Forløbet kan downloades og bruges hjemme i institutionen.
Forløbet er udviklet af Vuggestuen Bøgen.
Spotlife / Musik Battle
På Spotlife byder vi op til skoledyst, hvor et af elementerne er en musikbattle på dagen d. 9 maj. Vi ser det som en oplagt mulighed for at arbejde med musikgenrer i musikundervisningen, det værende på valgfag eller i den ordinære musikundervisning.
KROP: køn, idealer og identitet
Hvordan ser den rigtige krop ud – og hvem bestemmer det?
Fra tidligste tider har menneskets krop været et gennemgående emne i billedkunsten. Vi dykker ned i udstillingen KROP, og sammen med eleverne undersøger vi, hvad billedkunsten siger om vores samfund og selvopfattelse, til forskellige tider, og hvordan billedkunsten historisk og aktuelt afspejler og udfordrer konventionerne om krop, selvopfattelse og identitet.
Vild mad (udskoling)
Eleverne indsamler urter, nødder og frugter fra naturen og bruger ingredienserne til at lave små retter, som typisk tilberedes på bål eller trangia. Forløbet kan kombineres med at dissekere dyr (f.eks. fisk eller fasaner). Undervejs arbejder eleverne med kendetegn for spiselige urter, regler for sankning, bæredygtighed og andre temaer, der måtte ønskes. Velegnet til valghold.
Vær obs på, at forløbet kan laves med udgangspunkt i skovens eller havets råvarer.
Der må påregnes udgifter til råvarer samt evt. transport til velegnet sankested.
Dyst mod dyrene - et bevægelsesforløb
Med udgangspunkt i kendte, danske smådyr skal eleverne efterligne dyrenes superkræfter – være stærk som myren, trække tunge læs som sneglen og løbe om kap med løbebillen. I april-oktober kobles forløbet med, at eleverne finder og undersøger smådyr. Forløbet kan efter ønske fokusere på udvalgte arter.
KROP: køn, idealer og identitet
Hvordan ser den rigtige krop ud – og hvem bestemmer det?
Fra tidligste tider har menneskets krop været et gennemgående emne i billedkunsten. Vi dykker ned i udstillingen KROP, og sammen med eleverne undersøger vi, hvad billedkunsten siger om vores samfund og selvopfattelse, til forskellige tider, og hvordan billedkunsten historisk og aktuelt afspejler og udfordrer konventionerne om krop, selvopfattelse og identitet.
Vild mad (indskoling og mellemtrin)
Eleverne indsamler enkle og genkendelige urter og tilbereder dem til simple smagsprøver – måske smør, ost, te eller omelet. Undervejs har vi fokus på spiselige og giftige urter, på hygiejne og på aktiv deltagelse i tilberedningen af maden. Der kan inddrages bål, trangia og rygeovn efter behov.
Forløbet kan kombineres med at dissekere dyr (fx fisk eller fasaner) eller med at sanke urter (bedst fra april). Der må påregnes udgifter til råvarer.
Haven i havet - fællesfagligt naturfagsforløb
Haven i havet er et nationalt naturfagsforløb til udskolingsklasser, og det beskæftiger sig med regenerativ fødevareproduktion i havet. Forløbet er målrettet den fællesfaglige naturfagsprøve og taler direkte ind i fokusområdet “produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget”. I Vejle har naturvejlederne i B&U og Økolariet i samarbejde med foreningen Vejle Fjordhave tilrettelagt en række undervisningsforløb med udgangspunkt i undervisningsmaterialerne fra Haven i Havet. Undervisningsforløbene foregår ved fiskerlejet Brønsodde på nordsiden af Vejle Fjord.